Gemeente : Baptisten gemeente Harlingen
Betreft gebouw : Gebouw de Bethel – Lanen 65 8861CC Harlingen
Versie : 1.2
Datum : 15 juni 2020
De regelgeving is sterk aan verandering onderhevig.
Dit gebruiksplan wordt bijgesteld zodra hier aanleiding voor is.
Gebruiksplan Baptisten gemeente Gebouw de Bethel – Lanen 65 8861CC Harlingen
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
|
|
||
|
|
|||
|
||||
|
|
|||
|
||||
|
||||
|
Ondersteunende van diensten |
|
||
|
4.4.4 |
Tijdschema diensten en schoonmaken |
|
|
|
||||
|
||||
|
||||
|
|
|
|
|
2 doel en functie van dit gebruiksplan
2.1 doelstelling in het algemeen
Met dit gebruiksplan willen we:
2.2 functies van dit gebruiksplan
veiligheidsregio.
2.3 fasering
2.4 algemene afspraken
Algemeen landelijk geldt:
Wij vinden ontmoeting, gesprek en nabijheid belangrijk. Toch willen we in het kader van onze doelstelling:
3 gebruik van het kerkgebouw
3.1 Door wie en waarvoor wordt het kerkgebouw gebruikt?
Het kerkgebouw wordt door meerdere gebruikers gebruikt, te weten:
Elke zondagochtend is er om 10.00 uur livestream voor de gemeente in de grote zaal.
Deze samenkomsten zijn toegankelijk voor bezoekers, aanmelding telefonische via het secretariaat, of E-mail: secretariaat@baptistenharlingen.nl
Het willen gebruiken van het gebouw dient vooraf gemeld en gereserveerd te worden E-mail: secretariaat@baptistenharlingen.nl
3.2 Wat is de capaciteit van de verschillende zalen?
Grote zaal: De stoelen zijn in rijen geplaatst richting het podium. Ze zijn zodanig opgesteld dat er tussen de rijen ca. 3 meter vrije ruimte is. Hierdoor kunnen mensen in- en uitlopen met de gepaste anderhalve meter afstand. Gezinnen kunnen naast elkaar zitten. Indien er geen sprake is van een gezinssituatie moeten er twee stoelen vrij blijven om de anderhalve meter afstand te waarborgen.
De niet bruikbare stoelen zijn voorzien een markering.
Bethelzaal: De stoelen zijn rond een aantal tafels geplaatst, de stoelen zijn zo geplaatst dat we anderhalve meter kunnen waarborgen. Er is plaatst voor 12 personen
Normale en aangepaste capaciteit zalen:
Zaal |
Normaal gebruik |
Aangepast gebruik |
Aangepast gebruik |
|
|
per 1 juni |
per 1 juli |
Grote zaal |
Samenkomsten en gemeentevergaderingen capaciteit voor 200 zitplaatsen |
Samenkomsten 30 zitplaatsen + zitplaatsen voor medewerkers |
Samenkomsten 45 zitplaatsen + zitplaatsen voor medewerkers |
|
|||
|
|||
|
|||
Bethelzaal |
Vergaderingen |
Vergaderingen |
Vergaderingen |
|
Kringsamenkomsten |
Kringsamenkomsten |
Kringsamenkomsten |
|
Capaciteit 60 zitplaatsen
|
capaciteit 12 zitplaatsen |
capaciteit 12 zitplaatsen |
Crècheruimte |
crèche voor 15 kinderen en 2 leiders |
Afgesloten |
Afgesloten |
|
|||
consistorie |
Ruimte voor 10 personen |
Afgesloten |
Afgesloten |
4 concrete uitwerking
4.1 Gerelateerd aan het gebouw
4.1.1 Routing
4.1.2 Gebruik van de ontvangsthal
De bezoekers worden verzocht direct de kerkzaal binnen te gaan en niet voor in de hal te groeperen. In de hal staan markeringen, zodat de bezoekers anderhalve meter afstand houden.
4.1.3 toiletgebruik
We vragen de bezoekers het toiletgebruik zoveel mogelijk te beperken. Er is 1 toilet open voor noodsituaties. In de toilet zijn papieren handdoekjes, ontsmettingsmiddel en – tissues aanwezig.
4.1.4 reinigen en ventileren
Als het weer het toelaat, zullen de vluchtdeuren tijdens de dienst open staan, om zoveel mogelijk te ventileren. De kerkzaal en de ontvangsthal worden wekelijks gereinigd.
4.2 Gerelateerd aan de samenkomst
4.2.1 Zang en muziek
Gelet op de voorschriften van het RIVM is het zingen in de kerk toegestaan.
4.2.2 Collecteren
Er zal tijdens de diensten geen collectezak worden doorgegeven. Bezoekers kunnen na afloop van de dienst bij de uitgang hun telefoon langs de collectezak doen en op deze wijze hun gift geven.
4.2.3 Koffiedrinken en ontmoeting
Gelet op de voorschriften van het RIVM is er voor of na de samenkomst vooralsnog geen gelegenheid met elkaar koffie te drinken.
4.2.4 Kinderoppas en kinderwerk
In juni, juli en augustus is er GEEN crèche en zondagschool.
4.3 Uitnodigingsbeleid
iedereen kan via de mail aangeven naar welke diensten hij/zij wil gaan.
E-mail: secretariaat@baptistenharlingen.nl
In de maand juni zijn de volgende diensten:
Halverwege juni wordt dit systeem geëvalueerd. Vanaf 1 juli kan de capaciteit per dienst verhoogd worden van 30 naar een 45 personen.
Bij binnenkomst wordt gecheckt of iemand aangemeld is. Bij een ‘nee’, kan de kerkganger de kerk niet betreden. Ook worden de bekende RIVM-vragen gesteld: bent u verkouden, hebt u koorts… etc. Bij een ‘ja’, kan de kerkganger de kerk niet betreden.
4.3.1 Ouderen en kwetsbare mensen
Voor kwetsbare personen (mensen van 70 jaar en ouder en mensen met een verminderde weerstand) geldt: probeer onnodige contactmomenten te vermijden.
4.4 taakomschrijvingen
4.4.1 Coördinatoren
De beide gastheren/dames zijn gezamenlijk de coördinator tijdens een dienst. 1 staat bij de deur om de gasten welkom te heten en te vragen of alles goed is. De ander wijst de mensen hun plaats aan in de zaal.
4.4.2 Contactberoep
Voorgangers vallen in speciale gevallen onder de noemer contactberoepen, te denken valt aan situaties als ziekenzalving en bijvoorbeeld dopen.
4.4.3 Ondersteuning van de dienst
De dienst wordt ondersteund met mensen van de techniek voor het geluid en mensen van de muziek om de muziek te ondersteunen. Zowel de techniek als de muziek is zo ingericht dat er anderhalve meter afstand is ingesteld. De technici en musici maken zelf hun mengpaneel en instrumenten schoon.
Alleen de ouderling van dienst, voorganger en de muzikanten hebben geluidsversterking via microfoon.
4.4.4 Tijdschema diensten en schoonmaken
|
Wanneer
|
|
|
Wat
|
|
|
Wie
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
Zondag samenkomst
|
|
|
|
|
|
Zondag 09:30 |
|
|
deuren van het gebouw open |
|
|
Koster |
|
|
|
|
|
Voor ventilatie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
toiletten en deurklinken reinigen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Avondmaalstafel in gereedheid brengen
|
|
|
|
|
|
Zondag 09:30 |
|
|
techniek en muziek aanwezig |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zondag 11:00 |
|
|
Einde dienst zaal afsluiten |
|
|
Koster |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
reinigen mengtafel, microfoons, pc’s. |
|
|
Techniekteam |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Donderdagmorgen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
reinigen: |
|
|
Schoonmaakteam |
|
|
|
|
|
- stoelen en tafels |
|
|
|
|
|
|
|
|
- toiletten en deurklinken reinigen |
|
|
|
|
|
|
|
|
- invalidetoilet |
|
|
|
|
|
|
|
|
- vloeren |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 Besluitvorming en communicatie
5.1 Besluitvorming
Dit gebruiksplan is in het overleg tussen de raad en gebouwbeheer doorgesproken en op 15 juni 2020 door de raad is vastgesteld. Voor vragen, opmerkingen, aanvullingen kan er gemaild worden met secretariaat@baptistenharlingen.nl
5.2 Communicatie
Dit gebruiksplan wordt gemaild naar iedereen die de uitnodiging ontvangt, wordt op de website www.baptistenharlingen.nl geplaatst en is in hardcopie bij de ingang van de kerk in te lezen.
In de uitnodiging en op website communiceren we de huisregels:
6 overige bijeenkomsten
De overige bijeenkomsten en vergaderingen vinden in het kerkgebouw plaats / worden georganiseerd met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM.
Ga er daarom op uit om alle volken tot mijn leerlingen te maken. Doop hen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. Leer hen altijd te doen wat Ik u heb gezegd.
Matheüs 28:19 - Nieuwe Bijbelvertaling